Fotbollsvåld, debatt o en underbar match!

Påsken var skön. På lördagen var det tidig uppgång o ner till Ica för att köpa lite go mat för att sedan springa vidare till Laholms takterass. Väl där var vi väl till slut kanske 30 pers som avnjöt champagne, ostar, kex o annat gött. Champagnefrukost gillar vi. Inget som brukar hända varje lördag men nu var det premiärlördag på nya arenan. Efter ett par timmar på taket blev det ner till Avenyn för att känna på stämningen. Mycket folk, värme, förväntningar... som bara en premiärmorgon kan vara (nej, räknar inte bortapremiären nu...). Sedan blev det promenad till nya arenan o vi går där i godan ro längs långsidan o njuter av värmen o stämningen när 20-25 djurgårdare hoppar på oss, mina två roomies o jag.. Slag o sparkar utdelades innan två av alla dom här 25 idioterna stoppar det o säger att vi bara är två, och dessutom vanligt folk. Att sådana jävla idioter springer in bland vanlig fotbollspublik o börjar slåss helt oprovocerat är helt oacceptabelt. Det här var ungefär utanför Max hamburgerrestaurang där barnfamiljer satt o åt. Människor fick fly (även längre bort där det hade blivit bråk innan) o små tjejer som grät. Det är förjävligt! Tusentals människor tar sig till Gamla Ullevi för att njuta av rolig fotboll på påskafton i det fina vädret o vad gör ni? Var har ni er s.k hederskodex nu va? Va?!
Polisen är också en saga för sig den här dagen.. polisen eskorterar djurgården längs allén. 100-talet om inte mer (?) bryter sig lösa o börjar springa mot arenan, mot vår, mot vår vanliga publik o slåss o polisen, så vitt jag ser, gör inte alltför mkt... Efter det hade hänt med oss så går vi fram till en av poliserna för att fråga hur fan dom kan låta dom gå in den här vägen. Svaret blir lugnt "Men snälla, vad tror du att det hjälper att du skriker på mig om det för?" Men vem fan ska man säga det till då?! Skattebetalarnas pengar går till så mkt resurser för polisen... men använd dom också då! Använd era poliser, sätt inte in fler om ni ändå inte använder dom. Nu ska jag inte säga att all polis är såhär, en del lyssnar, en del hjälper såklart, men just i den här situationen anser jag att det hade kunnat skötas mkt bättre.
Jättehemsk händelse verkligen, men jag kommer inte sluta gå på fotboll, jag kommer inte vara rädd för att gå på fotboll. Vanligtvis brukar inte våldet vara precis utanför arenan eller där civila människor är utan ngnstans långt ut åt helvete, o där får dom gärna stämma träff o slåss för min del så länge det inte skadar ngn annan. Men det måste sluta det här, följ er jävla kodex, håll er borta från sånna här platser, ni förstör. Förmodligen kommer många av dom som var på matchen i lördags inte gå mer på fotboll, iaf inte med sina barn... det är bedrövligt. Skärp er, pajasar!

Lite skakad går vi iaf in på arenan. Jättefin var den. Bra akustik, bra plats, grymt mkt folk. När Bebben kom in var det lite rörande, så fint. Matchen slutade 6-0  o stämningen på arenan var enorm!!
Efteråt blev det ner på stan för o äta gott o dricka vin i goda vänners lag..

För övrigt så var programmet Debatt igår kväll ang. fotbollsvåldet ganska roligt... många personer som fick tycka lite o ngn egentlig debatt tyckte jag väl inte att det var. Härligt sedan att det snackas om att klubbarna ska betala för polisresurserna "alla andra industrier städar upp efter sig själva... " (inte exakt citat). Inte betalar väl exempelvis Kulturkalaset för sina egna poliser? Det e väl skattebetalarna? Samma sak när stora artister kommer till stan... Rätta mig om jag har fel.
Och ja just det .. vad sa dom mer... i trailern så sas det ju lite fint att det finns fem olika typer av fotbollssupportrar : vanliga, julgranar, vrålare, babyhuliganer och huliganer. Dom sista tre brukar ha vita sneakers så dom ska man se upp för, för dom e farliga. Härligt att döma oss efter skorna. Jag har vita sneakers som för övrigt e helt underbara ;), det kan också hända att jag vrålar på en match också... jag e med andra ord väldigt farlig, ni borde akta er för mig. Härligt att inte halva Sveriges jävla befolkning har vita sneakers då o säkert hälften av alla sóm går på fotboll då. Haha.
Ja, som sagt, debatten var väl sisdär...



Jag på taket innan matchen...


Kommentarer
Postat av: tobbe.

haha, vi älskar det! ;)

2009-04-17 @ 20:07:08
URL: http://vagskada.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0